انواع روش های جوانسازی پوست

با افزایش سن، مشکلات و علائم پیری به ‌ویژه در چهره افراد نمایان می‌شود. بالارفتن سن، تغذیه ناسالم، کم‌آبی بدن، اثرات مضر نور خورشید و آلاینده‌های زیست‌محیطی از عمده عواملی هستند که بر روی پیری پوست تاثیر می‌گذارند. اگرچه افزایش سن و پیری فرایندی اجتناب‌ناپذیر است، اما در عصر حاضر به لطف پیشرفت‌های علم پزشکی و تکنولوژی‌های روز دنیا، جوانسازی و درمان مشکلات پوستی بسیار آسان شده است. حال در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزشی شرکت تجهیز گستر لیزر با انواع روش‌های جوانسازی پوست آشنا شوید.

روش های جوانسازی پوست

جوانسازی پوست شامل روش‌های مختلفی است که هدف آنها بهبود ظاهری و سلامتی پوست است. این روش‌ها می‌توانند برای رفع چین و چروک، شل شدن پوست، لکه‌های پوستی، آسیب‌های ناشی از آفتاب و عوامل دیگر مورد استفاده قرار گیرند. برخی از این روش‌ها تهاجمی هستند و نیاز به جراحی و بازیابی دارند، مانند لیفت صورت. برخی دیگر کم‌تهاجمی هستند و با تزریق موادی مانند بوتاکس، ژل یا چربی، پوست را جوان و پر می‌کنند. برخی هم غیرتهاجمی هستند و با استفاده از انرژی‌های مختلف مانند لیزر، اولتراسوند، رادیوفرکانس و پلاسما، پوست را تحریک و ترمیم می‌کنند.

برای انتخاب بهترین روش جوانسازی پوست، باید به عواملی مانند نوع پوست، میزان آسیب پوستی، هزینه، مدت زمان و نتایج مورد انتظار توجه کرد. همچنین باید از پزشک متخصص پوست مشاوره گرفت و از کیفیت و ایمنی روش‌های انتخابی اطمینان حاصل کرد. در ادامه به معرفی برخی از جدیدترین و موثرترین روش‌های جوانسازی پوست می‌پردازیم:

– هایفوتراپی: این روش با استفاده از انرژی اولتراسوند، پوست را سفت و جوان می‌کند. این روش برای رفع چین و چروک، افتادگی پوست و لیفت ابرو، گردن و سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هایفوتراپی یک روش غیر تهاجمی و بدون جراحی است که نیازی به بیهوشی، بخیه، زخم و بازیابی ندارد. این روش در سال ۲۰۰۹ توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شده و اثرات آن چند ماه پس از درمان قابل مشاهده است. هایفوتراپی می‌تواند جایگزین خوبی برای جراحی لیفت صورت باشد، به خصوص برای جوانانی که نمی‌خواهند زیر تیغ جراحی بروند. البته در افرادی با افتادگی پوست شدید، هایفو به خوبی جراحی عمل نمی‌کند.

– کربوکسی تراپی: این روش با تزریق گاز دی‌اکسید کربن به پوست، باعث افزایش گردش خون و اکسیژن در بافت‌های پوستی می‌شود. این روش باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست می‌شود و در نتیجه پوست را جوان، شاداب و روشن می‌کند. کربوکسی تراپی برای رفع چین و چروک، لکه‌های پوستی، تیرگی و تورم زیر چشم، چربی زیر چانه، سلولیت و چربی‌های موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش یک روش کم‌تهاجمی است که نیازی به بیهوشی و بازیابی ندارد. این روش در سال ۲۰۰۲ توسط FDA تایید شده و اثرات آن چند هفته پس از درمان قابل مشاهده است. کربوکسی تراپی می‌تواند روشی ارزان و ایمن برای جوانسازی پوست باشد، اما برای داشتن نتایج ماندگار باید تکرار شود.

روش های جوانسازی پوست صورت

جوانسازی و لیفت پوست صورت

منظور از لیفت پوست صورت، روش‌هایی است که به ‌وسیله آن آثار و علائم پیری و افزایش سن بر روی پوست کاهش پیدا می‌کند و یا از بین می‌رود. معمولا در جوانسازی پوست روش‌هایی برای از بین ‌بردن افتادگی و شل شدن پوست صورت، رفع خط اخم و خنده، از بین ‌بردن چین‌وچروک دور چشم و پیشانی، رفع افتادگی پلک و شادابی پوست صورت می‌گیرد. لیفت و جوانسازی معمولا با روش‌های مختلفی مانند جراحی زیبایی، لیزردرمانی، هایفوتراپی، تزریق ژل، بوتاکس و … انجام می‌شود. انتخاب یکی از این روش‌ها معمولا به تشخیص پزشک متخصص بر اساس شرایط فیزیکی فرد و عمق آسیب به پوست بستگی دارد.

جوان سازی پوست دور چشم

جوانسازی دور چشم و گردن

بعد از افتادگی پوست، از مهم‌ترین مشکلاتی که بیشترین علائم پیری و افزایش سن را در صورت نشان می‌دهد، چین‌وچروک‌های دور چشم، گودی، سیاهی و پف زیر چشم است. از روش‌هایی که معمولا می‌توان برای جوانسازی دور چشم استفاده کرد، روش‌های درمانی پلاسما تراپی، هایپرپیگمنتیشن، لیزر، تزریق ژل و آراف فرکشنال است. از آنجایی ‌که چشم نقطه فوق‌العاده حساسی محسوب می‌شود، انتخاب یک روش مناسب زیر نظر پزشک متخصص با تجهیزات پزشکی حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر صورت، آنچه که بر روی جوانی و شادابی چهره تاثیر بسزایی دارد ناحیه گردن است. پوست ناحیه گردن نیز همزمان با صورت و بدن دچار پیری شده و با علائمی مانند شل شدن و افزایش چین‌وچروک نمایان می‌شود. در گذشته به ‌منظور جوانسازی و لیفت گردن از عمل جراحی (پلاتیسماپلاستی) استفاده می‌کردند، اما امروزه به لطف روش هایفوتراپی میزان افرادی که به عمل جراحی روی می‌آورند، بسیار کاهش ‌یافته است. هایفوتراپی با امواج اولتراسوند سبب تحریک تولید کلاژن و جوانسازی گردن می‌شود.

لیفت صورت و جوانسازی پوست

معرفی انواع روش‌های جوانسازی پوست

به ‌طور کلی روش‌های جوانسازی پوست به سه دسته تهاجمی، حداقل تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم‌بندی می‌شود. روش‌های تهاجمی (مانند جراحی‌های زیبایی) اگرچه ماندگاری دائمی دارند، اما دارای ریسک بالا و عوارض جانبی خطرناکی هستند. روش‌های حداقل تهاجمی (مانند لیزر، تزریق، هایفوتراپی و …) بسیار ایمن‌تر از جراحی‌ها هستند و برخی از آن‌ها عوارض بسیار محدودی دارند. اگرچه ایمن‌ترین شیوه جوان‌سازی روش‌های غیرتهاجمی (درمان‌های خانگی و کرم‌های موضعی) است، اما تاثیرات آن بسیار محدود بوده و برگشت‌پذیر است. در نتیجه روش‌های حداقل تهاجمی می‌تواند گزینه بهتری برای جوانسازی پوست محسوب شوند.

حتما بخوانید:  معرفی شرکت تجهیز گستر لیزر

جوانسازی و لیفت پوست با جراحی

ریتیدکتومی (Rhytidectomy) یا لیفت صورت (Facelift)، نوعی عمل جراحی زیبایی است که در آن با کشیدن پوست صورت، آثار افتادگی، چین‌وچروک و سایر تغییرات صورت از بین می‌رود. در حین این عمل لبه‌های پوست از هر طرف کشیده شده و چربی‌های تجمع یافته زیر پوست تخلیه می‌شود. معمولا در حین این عمل، جراحی‌های تکمیلی از جمله لیفت گردن (پلاتیسماپلاستی) و جراحی پلک (بلفاروپلاستی) نیز انجام می‌گیرد.

عمل جراحی زیبایی به ‌منظور درمان افتادگی پوست، رفع چین‌وچروک، کوچک کردن غبغب، زاویه سازی صورت، کشیدن ابروها و جوانسازی پوست انجام می‌شود. اگرچه تاثیرات مثبت این روش بر روی پوست دائمی است، اما معایب بسیاری مانند بیهوشی بیمار، هزینه بالا، دوره نقاهت طولانی و مراقبت‌های خاص در مقایسه با سایر روش‌های جوان‌سازی بدون جراحی (مانند هایفوتراپی) دارد.

کربوکسی‌تراپی

کربوکسی‌تراپی (carboxytherapy) یکی دیگر از روش‌های موثر برای جوانسازی پوست است. در این روش گاز بی‌رنگ و بی بو دی‌اکسیدکربن (CO2) توسط پزشک زیر پوست تزریق شده و پخش می‌شود. در این مرحله بدن به دلیل عدم تعادل سطح اکسیژن و دی‌اکسیدکربن، جریان خون را افزایش داده و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به آن نواحی می‌رساند. در نتیجه با افزایش گردش خون، عوامل رشد بافت‌های سلولی جدید و بهبود کلاژن تحریک شده و چین‌وچروک را بهبود می‌بخشد.

شیوه درمانی کربوکسی‌تراپی نه ‌تنها به کاهش چین‌وچروک پوست کمک می‌کند، بلکه برای درمان افتادگی و شل شدن پوست، رفع سلولیت و رسوب چربی‌های موضعی، درمان واریس، ترمیم زخم، ترمیم کلاژن و درمان سیاهی زیر چشم نیز مناسب است. بلافاصله پس از تزریق ممکن است کمی قرمزی، تورم و یا کمی کبودی بر روی پوست ایجاد شود که معمولا طی چند روز برطرف خواهد شد. اگرچه این روش درمانی ایمن است، اما به ‌منظور کاهش هرگونه عوارض جانبی احتمالی باید زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

کاهش افتادگی پوست و جوانسازی صورت با لیزر اندولیفت

لیزر اندولیفت

اندولیفت (Endolift) یک روش لیزری با حداقل تهاجم است که به ‌منظور جوانسازی پوست مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه درمانی، فیبر نوری بسیار نازکی وارد سطح عمقی پوست (هیپودرم) شده و با استفاده از پرتوهای لیزر سبب تحریک کلاژن‌های پوست می‌شود. اندولیفت یک درمان بدون زخم، بدون درد و بیهوشی است که به بازسازی و کاهش افتادگی پوست کمک می‌کند.

حتما بخوانید:  دستگاه کرایولیپولیز چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

لیزر اندولیفت اغلب برای کاهش چین‌وچروک پوست، رفع خطوط خنده، انقباض و درمان افتادگی پوست صورت و گردن، کاهش چربی‌های موضعی مانند غبغب به کار گرفته می‌شود. نتایج این روش، نه‌تنها بلافاصله قابل‌مشاهده هستند، بلکه تا چند ماه پس از انجام آن سبب کلاژن سازی در لایه‌های عمیق پوست شده و پوست کاملا بهبود می‌یابد. توجه داشته باشید که برای اثربخشی و دریافت بهترین نتایج، این روش باید توسط افراد متخصص و با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی صورت گیرد، در غیر این صورت ممکن است تاثیر کمی بر روی پوست داشته باشد.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ (MicroNeedling) که به‌عنوان درمان القایی کلاژن نیز شناخته می‌شود، یکی از درمان‌های کم تهاجمی است که برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش دستگاه از طریق سوزن‌های ظریف، سوراخ‌های کوچکی در لایه‌های بالای پوست (اپیدرم و درم) ایجاد می‌کند که باعث ایجاد کلاژن و الیاف الاستین جدید در پوست بدن می‌شود. برخی از پزشکان برای اثربخشی این شیوه درمانی آن را با روش  RF (امواج رادیویی) همزمان انجام می‌دهند تا باعث تحریک کلاژن سازی شود.

شایع‌ترین کاربرد میکرونیدلینگ، ترمیم جای زخم، جای جوش و منافذ باز پوست است. همچنین روش میکرونیدلینگ به همراه RF به کاهش و بهبود چین‌وچروک کمک کرده و با ترمیم پوست، ظاهری شاداب و جوان به آن می‌بخشد. در هنگام انجام میکرونیدلینگ از کرم بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود و دردی احساس نخواهد شد. اما ممکن است در همان نقطه پوست قرمز و یا کمی زخم شود که بعد از چند روز کاملا از بین می‌رود. عوارض جانبی میکرونیدلینگ بسیار محدود است و برای کاهش خطرات احتمالی باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

درمان شل شدن پوست و رفع غبغب با هایفوتراپی

هایفوتراپی

هایفوتراپی (HIFU) یکی از جدیدترین و درعین‌حال موثرترین روش‌های درمانی برای جوانسازی پوست است که به لیفت پوست و زیبایی آن کمک می‌کند. در روش هایفو، امواج فراصوتی (اولتراسوند) به لایه‌های عمیق پوست به صورت متمرکز نفوذ کرده و سبب تحریک کلاژن می‌شود. از آنجایی که امواج اولتراسوند در دستگاه‌های سونوگرافی نیز استفاده می‌شوند، این روش یکی از مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای لیفت صورت و گردن معرفی شده است.

هایفوتراپی به سبب تحریک کلاژن‌های پوست، برای درمان افتادگی پوست صورت و غبغب، کاهش چین‌وچروک، بهبود آکنه، لیفت گردن، افتادگی پلک و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست بسیار مناسب است. این روش یکی از کم‌خطرترین و بهترین درمان‌ها برای جلوگیری از روند پیری پوست است که در مقایسه با سایر روش‌های لیفت صورت موثرتر عمل می‌کند. هایفوتراپی بدون درد بوده و اثرات آن معمولا تا سه ماه به طور کامل مشخص می‌شود.

بوتاکس

بوتاکس یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های جوانسازی پوست است که پزشکان سال‌ها از آن برای درمان چین‌وچروک صورت استفاده می‌کنند. بوتاکس در واقع نام تجاری سمی به نام سم بوتولینوم (Botulinum toxin) است که پس از تزریق، عضلات صورت را فلج می‌کند. بوتاکس پیام‌های عصبی ماهیچه را مسدود کرده و ماهیچه توانایی انقباض خود را از دست می‌دهد. در نتیجه چروک‌های روی پوست صورت باز شده و تا حد زیادی از بین می‌رود. تاثیرات این روش معمولا بعد از یک هفته کاملا نمایان شده و بین 3 تا 6 ماه باقی می‌ماند.

ترمیم خط خنده با روش تزریق چربی

تزریق چربی

تزریق چربی (Fat injection) روشی است که در آن بافت‌های چربی به ‌منظور پر کردن صورت و رفع خطوط روی پوست تزریق می‌شود. از آنجایی‌ که بافت تزریقی از بدن خود فرد استخراج شده است، احتمال حساسیت و آلرژی در مقایسه با تزریق بوتاکس یا ژل وجود ندارد. همچنین در این روش درمانی، بین 50 تا 70 درصد از سلول‌های چربی زنده خواهند ماند، به همین علت در این شیوه شاهد عوارض کمتر و ماندگاری بالاتری خواهیم بود.

تزریق چربی کاربردهای بسیاری در جوانسازی پوست دارد و اغلب برای درمان افتادگی و شل شدن پوست، پر کردن چین‌وچروک پیشانی، دور چشم و خط لبخند به کار گرفته می‌شود. علاوه بر این، امروزه به‌عنوان یکی از بی‌خطرترین روش‌ها برای برجسته‌کردن گونه‌ها، لب ها، سینه‌ها و رفع چروک‌های پشت دست به کار گرفته می‌شود. اثرات این روش تزریق ممکن است طولانی‌مدت باشد، اما دائمی نخواهد بود و به دلیل جذب چربی نیاز به ترمیم مجدد دارد. 

حتما بخوانید:  چه کسانی نباید هایفو انجام دهند

تزریق ژل (فیلر)

یکی دیگر از روش‌های لیفت صورت، تزریق ژل (gel Injection) یا فیلر (حجم دهنده) است که به‌عنوان پُرکننده برای رفع چین‌وچروک پوست صورت استفاده می‌شود. فیلر برخلاف تزریق بوتاکس که عضله زیرپوست را شل می‌کند، خطوط روی پوست را پر می‌کند. این شیوه درمانی علاوه بر رفع چین‌وچروک دور چشم، پر کردن خط اخم و خط خنده، به‌عنوان حجم‌دهنده و برجسته‌کردن لب ها و گونه‌ها نیز کاربرد دارد.

تزریق ژل یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای رفع چین‌وچروک است، به ‌طوری ‌که کمتر از 30 دقیقه اثرات آن قابل‌مشاهده بوده و بین 4 ماه تا یک سال دوام خواهد داشت. امروزه استفاده از حجم‌دهنده‌های دائمی و نیمه دائمی به علت خطرات جانبی آن منسوخ شده و ژل‌های موقت بهترین نوع حجم‌دهنده‌ها هستند. توجه داشته باشید که فیلر برای همه مناسب نیست و ممکن است در برخی افراد آلرژی ایجاد کند. به همین علت به ‌منظور کاهش عوارض احتمالی، این روش را توسط متخصص پوست انجام دهید تا شاهد بهترین نتایج باشید.

بهترین روش لیفت پوست بدون جراحی با هایفوتراپی

بهترین روش برای جوانسازی و لیفت پوست بدون جراحی

در حال حاضر هایفوتراپی جدیدترین و بهترین روش برای جوانسازی بدون جراحی با اثربخشی بسیار بالا معرفی شده است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این روش نسبت به سایر شیوه‌های درمانی، نفوذ امواج اولتراسوند به صورت متمرکز به عمق لایه‌های پوست (اپیدرم، درم و هیپودرم) و جوانسازی پوست صورت و گردن است. از طرفی این روش بدون درد و بدون زخم بوده و تنها در برخی افراد سبب قرمزی پوست می‌شود که پس از مدتی از بین می‌رود.

نتایج این شیوه پس از دو تا سه ماه به طور کامل قابل‌ مشاهده است. به گفته متخصصین زیبایی ماندگاری این روش دائمی است، اما به دلیل افزایش سن، توقف علائم پیری پوست اجتناب‌ناپذیر بوده و برای رفع مشکلات پوستی جدید باید ترمیم صورت گیرد. هایفوتراپی یکی از کم‌خطرترین روش‌های لیفت صورت و گردن است، با این ‌حال این روش باید زیر نظر یک پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته انجام شود.

پیشرفته‌ترین دستگاه هایفوتراپی در ایران

جدیدترین دستگاه هایفو

با توجه ‌به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و تجهیزات علم پزشکی، هر روز شاهد ورود دستگاه‌های جدید هایفوتراپی هستیم. دستگاه‌های هایفوتراپی شامل انواع مختلفی از جمله مینی هایفو، دستگاه‌های سالنی، دستگاه اولترا و دلتا، دستگاه سه‌بعدی و جدیدترین آن در ایران، دستگاه هایفو چهار بعدی می‌شود. از ویژگی‌های دستگاه چهاربعدی هایفوتراپی نسبت به سایر دستگاه می‌توان به قدرت، سرعت و اثرپذیری بالای آن اشاره کرد. انتخاب دستگاه مناسب برای این روش یکسان نبوده و برای هر هدف متفاوت است. برای خرید دستگاه هایفو 4 بعدی می توانید با شرکت تجهیز گستر لیزر تماس حاصل فرمایید.

نتیجه‌گیری

امروزه به دلیل پیشرفت تجهیزات و علم پزشکی، شاهد روش‌های پیشرفته و نوینی در حوزه زیبایی و جوانسازی هستیم. شاید تا چند دهه گذشته، جوانسازی صورت محدود به تزریق بوتاکس، تزریق ژل‌های حجم‌دهنده و عمل جراحی زیبایی بود. اما در حال حاضر تنوع روش‌های لیفت و جوانسازی پوست مانند میکرونیدلینگ، کربوکسی‌تراپی، لیزر اندولیفت و … بسیار افزایش ‌یافته است. اما یکی از پیشرفته‌ترین و موثرترین روش‌های جوانسازی، هایفوتراپی است که به کمک امواج فراصوتی به عمق پوست نفوذ کرده و برای لیفت صورت و گردن بسیار موثر عمل می‌کند.

اطلاع و خرید دستگاه لیزر موهای زائد از فناوری لیزر و بروز تجهیز گستر لیزر که یکی از شرکت های پرطرفدار و معتمد در حوزه زیبایی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!

برای مشاوره رایگان ، شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

smiling-handsome-man-against-blue

مشاوره دستگاه لیزر از شرکت تجهیز گستر

مشاوره قبل از خرید

مشاوران ما پاسخگوی سوالات شما خواهد بود